Nummerplaat

Iedereen weet het : een voertuig mag pas de weg op als het voorzien is van een nummerplaat. Ook motorfietsen. Sinds enkele jaren is dat een liggende rechthoek met dezelfde kleuren als bij wagens : witte achtergrond met rode karakters. Voorheen was het een staande rechthoek met gele achtergrondkleur en zwarte karakters. De nummerplaat dien je aan te vragen met behulp van een roze aanvraagformulier. Als je een spiksplinternieuwe motorfiets koopt, krijg je dat overhandigd van de handelaar. Koop je een tweedehandse motorfiets (bij een particulier of een garagist), dan zal de verzekeringsagent hiervoor zorgen. Die zal trouwens met veel plezier heel die papierwinkel op zich nemen.

Het ingevulde formulier kan je dan opsturen naar het DIV in Brussel. Als het écht snel moet gaan kan je je nummerplaat zélf gaan afhalen, ofwel in Brussel ofwel in één van de provinciale kantoren. Aan jou de keuze. Maar het simpelste en minst tijdrovende is die verzekeraar.

Deze aanvraag is trouwens geheel kostenloos.

Meer info over de diverse papieren die bij een motorfiets horen vind je hier.

 

Startersgids

Deze tekst maakt deel uit van onze Startersgids.

Naast een geldig rijbewijs, is een bestuurder ook verplicht om een geldige verzekering bij zich te hebben. De politie kan er niet mee lachen als je zonder verzekering onderweg bent, of met kopietjes ervan. Om deze paperassen in orde te brengen moet je contact opnemen met een verzekeringsagent.

Welke papieren?

Bij een verzekeringsagent heb je volgende papieren nodig:

  • het gelijkvormigheidsattest van het gekochte voertuig (dat MOET je bij je aankoop meekrijgen!)
    • Dit document is bij wijze van spreken de identiteitskaart van het voertuig. Bij verlies moet de verkoper een duplicaat aangevragen. Het kan natuurlijk ook "verloren" zijn door de verkoper. Bega de fout niet om een moto zonder zo'n attest te kopen. Laat die verkoper zijn papieren maar in orde brengen !
  • een inschrijvingsformulier
    • Kocht je een nieuwe motorfiets, dan dient de handelaar je dit te overhandigen
    • Kocht je een tweedehandse motorfiets, dan zal de verzekeringsagent er zelf wel voor zorgen
  • Het "oude" roze of bruine inschrijvingsbewijs indien je je motorfiets tweedehands kocht (particulier of bij een dealer). Dit inschrijvingsbewijs MOET er ook zijn. Als de verkoper beweert dat hij het verloren is, dan moet hij maar een aangifte van verlies gaan doen bij de politie, en dan krijgt hij een attest. Met dat attest moet hij of zij dan maar een duplicaat aanvragen. Pas dan is alles weer in orde.

Als het roze inschrijvingsformulier is ingevuld, dan dient het te worden verzonden naar het DIV. Je moet het roze inschrijvingsbewijs dat je van de vorige eigenaar kreeg meesturen. Je krijgt vervolgens een roze inschrijvingsbewijs op jouw naam toegezonden.

Welke factoren bepalen de premie?

Dé hamvraag is natuurlijk hoeveel een verzekering gaat kosten. Helaas kunnen we hier geen eensluidend antwoord formuleren. Er gelden een aantal algemene regels, maar zelfs als die gevolgd worden is het nog niet mogelijk om te zeggen hoe duur je verzekeringspremie zal zijn. Elke maatschappij hanteert nu eenmaal haar eigen tarieven.

Volgende factoren spelen alleszins mee bij de berekening van de premie :

  • je leeftijd
  • je geslacht (mannelijk of vrouwelijk, meer soorten hebben ze nog niet)
  • je woonplaats
  • de cylinderinhoud (te betalen premie kàn in functie zijn van het aantal cc's, maar het is niet altijd zo)
  • het type motorfiets (sportieve hoogvermogende motorfietsen zijn duurder)
  • "cumul" met andere verzekeringen
  • Soms kan je korting bekomen, omdat je bvb. bij een erkend vervolmakingsinstituut bepaalde rijopleidingen hebt gevolgd.
  • Ook lid zijn van bvb de Motorcycle Action Group. Die laatste claimen dat ze erg goed en goedkoop zijn dankzij hun grote klantenbestand. Wellicht zijn er wel nog andere clubs waar ze kortingen kunnen aanbieden.

Geslepen reklamemakers

Er zijn bepaalde verzekeringsmaatschappijen die veel dure reklame maken met hun goedkopere tarieven. Via hun site kan je zelfs uitrekenen wat je premie zou zijn mocht je naar hen overstappen. Die calculators hebben echter hun beperkingen en zijn meestal niet in staat om met jouw specifieke situatie en gegevens om te gaan. Daardoor wordt het uiteindelijk toch een pak duurder dan de slogans willen doen geloven.

Tuurlijk, even snel een online formulier kan natuurlijk nooit kwaad. Je kan zelfs die bepaalde maatschappijen even een bezoekje brengen om écht een persoonlijke offerte te krijgen. Verschiet niet als er geen spaander meer overschiet van hun goedkope tarieven.

Kwanta kosta?

Hoeveel dit gaat dus kosten? Nogmaals, het spijt ons, maar we kunnen daar onmogelijk een accuraat getal op kleven. Verzekeringstarieven zijn samen met de bandenkeuze de meest favoriete gespreksonderwerpen van motorrijders. Want net zoals je op een vliegtuig geen twee personen kan terugvinden die dezelfde prijs betalen voor hun ticket, ga je ook quasi niemand kunnen terugvinden die dezelfde premie moet betalen als jij. Op vele fora is daarover gediscussieerd maar men heeft nog geen logica in de bedragen kunnen ontdekken.

Toch willen we je niet compleet in het ongewisse laten. De prijzen variëren van een kleine 200 euro (gekoppeld aan een wagen) tot meer dan 600 euro per jaar omdat je jong bent en niet over een wagen beschikt.

Voor meer informatie kunnen we slechts adviseren om eens bij verschillende verzekeringsmaatschappijen langs te gaan en de polissen naast elkaar te leggen. Vergeet vooral niet de kleine lettertjes te lezen. 

Startersgids

Deze tekst maakt deel uit van onze Startersgids.

Welke motorfietsen bestaan er?

Wat ben je ermee van plan?

Heb je besloten van een machine te kopen, dan doe je best even aan een zelfonderzoek. Want welke machine wil je nu hebben? Deze zelfbeschouwing is nodig om te vermijden dat je na enkele maanden tot de pijnlijke conclusie komt dat je gloednieuwe machine toch niet datgene is wat je ervan verwacht had. Met als eventueel gevolg dat je je machine reeds na korte tijd wilt of moet verkopen, ondanks die lopende lening. Bazelen we, denk je? Kijk dan maar eens in de advertenties. Elk jaar opnieuw staan er op het einde van de zomer gloednieuwe machines die in het voorjaar aangekocht zijn en die nauwelijks gerodeerd zijn. Jaja, er zijn er meer die een miskoop doen dan je denkt. Wees dus slimmer, zorg ervoor dat jij daar niet toe behoort.

Ga bij vrienden te raad, spreek met clubleden, lees motortijdschriften, ga met verschillende dealers spreken. Zoek uit welke types machines er bestaan. Bepaal waarvoor je je machine wilt gebruiken : Ga je reizen of enkel op zonnige zondagen cruisen? Wil je indruk maken op je racevrienden of op je customkameraden?

Welke types bestaan er eigenlijk?

Besef goed dat er sinds de tweede helft van de jaren '80 van de vorige eeuw echt een enorme boost van diversiteit is geweest. Tot begin jaren ‘80 had men slechts een beperkt gamma maar daarna is men alles door elkaar beginnen klutsen. Nu heeft men echt voor elk wat wils: off-road, enduro, all-road, scooters, customs, naked bikes, toer-sport, sport-toer, sport, hypersport, race-replica, tot zelfs gelimiteerde versies van echte competitiemotorfietsen toe!

Laat je door dit ruime aanbod echter niet overdonderen. De theorie van de vijf oersegmenten gaat nog steeds op. De nieuwere segmenten vullen de gaten ertussen op en trachten het beste van meerdere segmenten te combineren.

Wil je weten hoe het vroeger was, dan lees je op je gemak dit artikel.

Hoe complex het tegenwoordig is, verneem je hier.

Startersgids

Deze tekst maakt deel uit van onze Startersgids

Je Eerste Motorfiets

"Wat is een geschikte motorfiets voor beginners?"

Zucht.......dit is één van de moeilijkste vragen in het universum van de motorfiets. Tientallen keren per jaar zien we deze vraag op tal van motorfora verschijnen. Honderden mensen geven er diverse antwoorden op en meestal spreken ze elkaar flagrant tegen. We gaan hier dan ook niet beweren dat we Het Antwoord hebben. Maar we gaan ons best doen om de diverse aspecten van de mogelijke antwoorden te bekijken. Misschien kunnen we zelfs een bruikbare conclusie trekken?

Zelfbeheersing

Er zijn mensen die zeggen dat elke motorfiets kan dienen als beginnersfiets. Het is, vervolgen ze, namelijk gewoon een kwestie van je zelfbeheersing niet te verliezen als je ermee op pad gaat. Jaaaa, zeggen wij dan, dat klopt wel voor een deel. Zelf kennen we namelijk meerdere mensen wier eerste motorfiets een racer was en dat verliep op rolletjes. Maar eigenlijk kennen we er een pak meer die in het eerste jaar van hun rijden, ferm op hun bakkes zijn gegaan....

Volgens ons zijn dit dus de uitzonderingen die de regel bevestigen. Die zware sterk vermogende motorfietsen zijn namelijk in de regel best beheersbaar, maar het is pas in onvoorziene omstandigheden dat ze hun ware aard laten zien. Zoals bij het uitaccelereren op nat wegdek bijvoorbeeld. Met een "kleine" motorfiets kan je met een gerust hart uitaccelereren in gelijk welke weersomstandigheden. Het achterwiel zal mooi doen wat er gevraagd werd: beheerst versnellen. Bij krachtige motorfietsen ligt dat echter een pak gevoeliger. Eén millimeter het gas iets te snel opendraaien en die brede achtersloef zal meteen beginnen doorspinnen. Met wat tegenslag lig je nog op hellingshoek en dan is het hek meteen van de dam. Het is niet voor niets dat ze de meest krachtige racers tegenwoordig van powerswitches voorzien zodat die in bvb. regenweer minder explosief zijn.

Kortom, een sportieve motorfiets kàn inderdaad dienen als beginnersfiets, maar hij zal toch met fluwelen handschoenen behandeld moeten worden. De berijder dient een groot vertrouwen te hebben in eigen kunnen en een stalen karakter.

(Zelf)vertrouwen

Daarmee zijn we bij een ander belangrijk aspect aanbeland. Het vertrouwen in jezelf en/of in je motorfiets. We hebben ooit een beginner gekend met véél zelfvertrouwen die dat na enkele ritten met de motorfiets volledig kwijt was. Die motorfiets was geen sportbak of geen toerbak à la Goldwing, integendeel, het was een gewone Suzuki GS500E, een tamelijk brave zij het hoogtoerige 500cc tweecylinder. De bestuurder in kwestie verloor hoe langer ze ermee reed, hoe meer haar vertrouwen in het voertuig. Met enkele onaangename bijna-ongevallen tot gevolg.

De motorfiets, waar niets verkeerd mee was, werd omgeruild voor een Honda NTV650. Dat is ook een twin maar door een grotere longinhoud en een andere inwendige opbouw is die motor veel rustiger van nature. Hij levert daardoor meer vermogen en koppel (trekkracht) bij lagere toeren. Dat laat vlot rijden toe zonder dat hoge toeren noodzakelijk zijn. En jawel, op deze motorfiets voelde ze zich de koning te rijk en rijgde ze de kilometers naadloos aan elkaar. Ook het remmen had ze véél beter onder controle.

Dit is zeker geen alleenstaand geval. We horen regelmatig verhalen van mensen die zich één of andere motorfiets kopen en die op korte tijd alle vertrouwen verliezen. Ze voelen dat ze de machine niet meester zijn, of nog, de machine gedraagt zich eigenlijk niet zoals ze verwacht hadden, en dat wreekt zich dan.

Vertrouwen hebben in jezelf en je voertuig is essentieel, doorheen je hele motorcarrière. Voor een beginner kan het wel of niet vertrouwen hebben, het verschil maken tussen roemloos ten onder gaan, of glorierijk genieten van het Grote Motorrijden.

Samengevat kunnen we dus stellen dat elke motorfiets die jou vertrouwen geeft en/of dat versterkt, een goede beginnersfiets is.

Motor(fiets)karakter

Zoals je in bovenstaande paragraaf al hebt gemerkt, kan het motorkarakter een essentiële rol spelen bij de keuze van de eerste motorfiets. Simpelweg omdat mensen een motorfiets willen waarin ze vertrouwen kunnen hebben. En welke motorfietsen geven meer vertrouwen dan "brave" motorfietsen?

De ideale "brave" motorfiets is er eentje met een rustig karakter waar je ook goed met beide voeten aan de grond kunt. Let wel, het is geen vereiste dat beide voeten tegelijk plat aan de grond kunnen. Maar als je in het zadel zit, moet je wel op zijn minst stevig kunnen staan op beide voorvoeten, op je tenen staan dus eigenlijk. Dan sta je stevig, dan heb je de moto goed vast tussen je benen. Altijd handig als er wat stormwind is terwijl je braaf aan het rood verkeerslicht staat te wachten. De zithouding is wat men noemt enigszins "aktief", zijnde licht voorover gebogen en met de voetsteunen eerder onder het zitvlak dan ter hoogte van het voorwiel (zoals bij vele customs of choppers). Ook comfort wordt niet vergeten, dankzij een aangenaam zachte vering die voldoende soepel is om onze slechte wegen te effenen en tegelijk ook voldoende stug om voor een goede baanligging te zorgen. Wendbaarheid, en nu hebben we het over de grootte van de draaicirkel, is ook belangrijk. Hoe kleiner die draaicirkel hoe aangenamer het voertuig zich zal laten manouevreren in de garage, op parkings, doorheen stadsverkeer... Last but not least is de ideale beginners bike voorzien van een echt stuur, en geen korte clip-ons. Het stuur laat toe de motorfiets gemakkelijk van richting te veranderen. Clip-ons daarentegen vragen een heel andere input! We hebben het dus eerder over Honda CBF600's dan over CBR600's of VFR's.

Je begriipt dat dit allemaal zeer rustgevende factoren zijn. Weten dat je eerste motorfiets daarover beschikt, geeft een gezonde "boost" aan je zelfvertrouwen en dat ga je zeker nodig hebben tijdens je eerste kilometers!

Conclusie?

Wel, het is ondertussen duidelijk, niet? Motorrijders hebben vooral baat bij een machine die hen vertrouwen schenkt. Welke machine dat is, speelt in feite totaal geen rol. De ene voelt zich goed bij een sportmachine als eersteling, nog een ander wilt niets anders dan een Harley onder zijn of haar kont en een derde valt voor het gemoedelijke karakter van pakweg een Honda CBF1000.

Over het algemeen echter vallen de meeste mensen wel degelijk in de laatste categorie. Zij kiezen een motorfiets met een gemakkelijk rijgedrag, een voorspelbaar en beheersbaar motorblok en een ontspannen doch enigszins aktieve zithouding.

Kleine tot middelgrote motorfietsen als de Honda CBF 500 en 600, een Yamaha Fazer, een Kawasaki ER-5 en een Suzuki Bandit 400 of 600. Kortom, geen te grote, geen te dure, geen te zware motorfietsen met niet teveel vermogen die je geen angst inboezemen. En als ze bovendien niet al te veel kosten, dan zal je ook weer minder angst hebben om hem te laten omvallen. En hop, weer een boost voor je zelfvertrouwen.


Startersgids

 Deze tekst maakt deel uit van de Startersgids

 

Het Nieuwe Motorrijbewijs

Eerst wat geschiedenis

Het zal de huidige generatie aan tieners en twintigers misschien verbazen - of ook niet - maar de recente aanpassingen aan de procedure om het motorrijbewijs te verkrijgen zijn zeker niet de eerste. En het zal ook niet de laatste zijn. Op 1 januari 1989 stond er plots een spreekwoordelijke muur rond het motorrijbewijs. Vanaf die dag had men plots een motorrijbewijs nodig om een motorfiets te besturen. Voordien niet, wie voor 1/1/'89 een gewoon rijbewijs B had, die mocht vanzelf met gelijk welke motorfiets rijden.
Zo heeft ondergetekende die zijn rijbewijs B pas in 1989 behaald heeft, effectief ook examens moeten afleggen voor rijbewijs A, terwijl enkele van mijn beste vrienden dat niet nodig hadden, omdat zij hun rijbewijs B in 1988 hadden behaald. Of hoe ook toen al één dag een groot verschil kon maken. Toen was er een indeling in een "klein" en een "groot" motorrijbewijs, waarbij men het dan had over het al dan niet mogen besturen van motorfietsen boven de 400cc. Afin, de technische details ga ik u besparen, maar ik kan u zeggen dat er destijds weinig kleine rijbewijzen zijn uitgereikt. En nu dus, vanaf 1 mei 2013, wordt er opnieuw geschiedenis geschreven.

Over de bromfietsen ga ik het hier niet hebben. Deze site is voor motorrijders, niet voor brommerrijders. Maar geen nood, alle info vind je sowieso hier.

Motorrijders dus. Er zijn dus drie categoriën, waarbij men in leeftijden denkt. En per leeftijd zijn er beperkingen. Vanzelfsprekend zijn er wat nevenvoorwaarden en overgangsvoorwaarden, het is per slot van rekening bedacht door bureaucraten. De categoriën zijn rijbewijs A1 ,A2 en A.

Leeftijden en categoriën

Rijbewijs A1

Het rijbewijs A1 is geldig vanaf 18 jaar voor motorfietsen met een maximale cinlinderinhoud van 125cc, een maximumvermogen van 11kW/15pk en een vermogen/gewichtgsverhouding van maximum 0,1kW/kg. Kleine motootjes dus met weinig vermogen. Bangelijk weinig zelfs. Deze motootjes kunnen nauwelijks mee in het verkeer.

Rijbewijs A2

Het rijbewijs A2 is geldig vanaf 20 jaar voor motorfietsen met een maximumvermogen van 35 kW/47 pk en een vermogen/gewichtsverhouding van maximum 0,2 kW/kg. De motorfiets mag nietn afgeleid zijn van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen.

Rijbewijs A

Het rijbewijs A is geldig vanaf 24 jaar voor motorfietsen met een vermogen van meer dan 35 kW/47 pk. Deze leeftijd wordt teruggebracht tot  22 jaar als je ten minste 2 jaar een rijewijs A2 hebt.

Opleiding en examens

.Je moet dus vanaf nu altijd én een theoretisch examen én een praktisch examen afleggen . No excuses anymore !

Theorie

Voor elk type rijbewijs start je met een basisopleiding waarbij je moet slagen voor een theoretisch examen. Vanaf 17 jaar en 9 maanden kan je een theoretisch examen afleggen. Als je daarin slaagt, blijft het examen 3 jaar geldig en kan je deelnemen aan de praktische examens die volgen op de opleiding in de rijschool. Als je al één van de rijbewijzen uit categorie A haalde, hoef je het theoretisch examen niet meer af te leggen wanneer je verandert van categorie.

Om je voor te bereiden op het examen kan je naar de rijschool gaan of de leerstof zelf instuderen. Het theoretisch examen is specifiek op motorrijders gericht en bestaat uit examenvragen die de werkelijkheid zo dicht mogelijk benaderen. Het examen bestaat uit 50 vragen waarvan je er minstens 41 goed moet hebben om te slagen. Als je niet voor het examen slaagt, kan je herkansen. Dat kan trouwens reeds de dag erna, dat zeggen ze je eigenlijk nooit. ;-)

Praktijk

De praktische opleiding bestaat uit minstens 9 uren les in een rijschool waarvan de helft op de openbare weg gereden wordt. Je ontvangt van de rijschool een "opleidingscontract" met informatie over de objectieven en de permanente evaluatie.

Twee opleidingsmogelijkheden:

1. Na 9 uren les kan je een praktisch examen afleggen op het privaatterrein van het examencentrum. Het examen op het privaatterein bestaat uit manoeuvres die vanaf 1 mei 2013 werden aangepast om beter aan te sluiten bij de reële situaties waarmee motorrijders te maken krijgen. Als je slaagt, kan je een voorlopig rijbewijs halen op het gemeentehuis. Daarmee kan je zelfstandig met je motorfiets verder oefenen. Dit voorlopig rijbewijs blijft 1 jaar geldig. Jen kan ten vroegste na één maand het praktisch examen op de openbare weg afleggen in het examencentrum.

2. Je kan ook minimum 3 lesuren extra nemen in de rijschool - in totaal dus minstens 12 uren les - en meteen het praktisch examen op de openbare weg afleggen.

Verder

Omdat hier eigenlijk letterlijk geciteerd wordt uit de brochure "Het Nieuwe Bromfiets- en Motorrijbewijs (rijbewijs A)" verwijs ik met veel plezier naar de site waar deze mooie brochure integraal te lezen valt. Hier is de link met de pdf. Je kan ze natuurlijk ook eerst afdrukken. Heb je graag "the real thing", dan kan je deze brochures wellicht ook vinden bij je locale motordealer.

In die brochure vind je ook nog alle informatie voor wie een bromfietsrijbewijs wilt behalen, overgangsmaatregelen en nog een pak diversen die betrekking hebben op rijbewijs B, diverse gemotoriseerde tweewielers, driewielers en vierwielers.

Nuttige Links

Rijbewijs A = de site over de nieuwe wijzigingen

Hier vind je de brochure over de nieuwe wijzigingen

Hier heb je alle brochures die uitgegeven zijn, inclusief een brochure waarop alle manoeuvres staan uitgetekend!

Rechtstreekse link naar het document met de afmetingen van de examenmanoeuvres

De verklarende uitleg die bij deze manoeuvres hoort heb je dan weer hier.

Startersgids

Deze tekst behoort tot de Startersgids.

Omdat zij de meeste vragen hebben

Deze sectie is speciaal opgericht voor de bijna-motorrijder, voor hem of haar die nog een motorfiets moet kopen, nog een rijbewijs moeten halen zelfs. Voor mensen die budgetten uitrekenen en spaargeld tellen, en voor hen die argwanend de prijzen van motorhelmen en ~laarzen bestuderen.

 

En hier vind je alle antwoorden

You are here: Home Motorrijden Motorrijden StartersGids